سربازان حضرت بقیه الله(عج)

اخبار - پاسخ به شبهات - کتاب - مقاله - سخنرانی - فیلم - کلیپ - مستند - نرم افزار
همسنگران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

(بسم الله الرحمن الرحیم)



------------------------------------------------------------------------------------------------------------

مقدمه :

با سلام: اگر در این مقاله اشکال نوشتاری وجود دارد پیشاپیش از تمامی خوانندگان مقاله عذر خواهی می کنم . این مقاله تایپ صحبت های استاد علی اکبر رائفی پور در برنامه جمال افتاب از رادیو میقات است . از این که این مقاله را برای خواندن انتخاب کرده اید از شما سپاس گذارم .
 با تشکر    

ذوالقرنین کیست؟

عرض سلام ادب و وقت بخیر دارم خدمت شنوندگان عزیزجمال افتاب
از این که در خدمت شماعزیزان هستم درقالب این برنامه خداوند را شاکرم.
چند وقت پیش بحثی درمورد ذوالقرنین مطرح شد و سخنرانی هایی در کشور صورت گرفت.
یکی از سوره های خیلی عجیب و پر از سوال در قران سوره کهف است. سوره ی کهف درباره افراد مختلفی صحبت میکند از جمله:
درباره اصحاب کهف، ذوالقرنین وغیره . به خصوص در مورد ذوالقرنین که مباحث درباره ان زیاد و در تفاسیر مختلف از ان سخن گفته شده است. ما می خواهیم درباره ذوالقرنین صحبت کنیم .
در برهه ای کاندیدای ذوالقرنین اسکندر ،پادشاهان یمن ،وین جنگ چینی و امثال مختلف بود. که قسد پرداختن به انها را نداریم . منتهی بعد از نوشته شدن کتاب ذوالقرنین نوشته اقای ابوالکلام ازاد بحث کورش هم مطرح شد وما بیشترین شباهت رابه ذوالقرنین درکورش میبینیم . حال که شما از قران درباره ذوالقرنین سوال می پرسید [ وَیَسئَلونَکَ عَن ذِِی القرنَینِ ]1( وازتو درباره ذوالقرنین سوال می پرسند ) چرا کلمه ی ذوالقرنین ؟ به خاطر این که در کتاب دانیال نبی از ذوالقرنین به عنوان ذوقرانین یا ذوغرانین یادشده یهودیانی که با ان نام اشنا بودند همان اسم را به پیامبر منتقل می کردند. از چه طریق ؟ از طریق ان اعرابی که می رفتند از پیامبر سوال بپرسند تا بتوانند پیامبر را محک بزنند. عده ای از اعراب نزد بزرگان یهود رفتند و گفتند : کسی امده ادعای پیامبری کرده  ما می خواهیم او را محک بزنیم ان ها گفتند: از او درمورد ذوالقرنین بپرسید . بگویید ذوقرنین کیست ؟ اعراب نزد پیامبر(ص) امدند و گفتند : ذوالقرنین کیست ؟ و خداوند متعال جواب ان ها را داد . ذوالقرنین یک حمله به غرب و یک حمله به شرق داشته و سپس به شمال حمله می کند و یأجوج ومأجوج را می راند و سدی می سازد که انها از ان زمان به بعد نمی توانند از ان جاعبور کنند .
ذوالقرنین با تاریخ کوروش شباهت دارد.

کوروش

کوروش اول یک حمله به سمت لیدیه و بعد یک حمله به شرق دارد و اقوام وحشی را که از شرق به ایران حمله می کردند دفع می کند  و احتمالا به سمت دارالاین می اید. منطقه ی داریال که احتمالا برگرفته از واژه ی ترکی داریول است به معنی راه تنگ : ( دار= تنگ و یول = راه ) یک تنگه ای از قدیم بوده و به قولی بعد از کورش ان مکان را دیوار کشی می کردند ، قلعه سازی می کردند درزمان ساسانیان قلعه ساختند و غیره . او ان جا را بست و انها دیگر نتوانستند حمله کنند .
ابوالکلام ازاد می گوید : تکه هایی از ان اهن ها هنوز هست .
البته من سندی به ان شکل یعنی تصویری ندیدم و نه به ان منطقه مسافرتی داشته ام . به هر حال عکس هایی بعضا در اینترنت وجود دارد.
خب این یک نگاه خیلی ابتدایی به قران است شما امدید و قران این را به شما داد.
قران سفره است و بطون مختلفی دارد. برای مثال : شما کنار سفره می ایید به همسرتان ، مادرتان می گویید: یک لقمه برای من درست کن تا بخورم . برای کسی که عجله دارد و غذا اماده نشده می گویند : یک دسر یا غذای حاضری بخور و برو. اما کسی که فرصت دارد صبرمی کند تا غذای اصلی اماده شود . غذا رابخورد و بعد برود .
درمورد ذوالقرنین اخیرا نگاه جالبی به وجود امده کتابی نوشته شده به نام ذوالقرنین نوشته اقای عبدالله مستحسن . بنده به حدیثی از اقا امام حسن عسکری (ع) برخورد کردم که واقعا تکان دهنده بود و در اخر مقاله به ان می پردازم . در این کتاب برای ذوالقرنین یک موضوع جدید مطرح شد . الحمدلله خیلی از مطالب در این کتاب مطرح شده . من  یک سری بحث ها ونقدها به ان کتاب دارم البته خیلی جزئی است یک سری بحث های جدید هم دارم که مجموعا خدمت شما عرض می کنم.
این ایات خیلی پیچیده و پر از سوال است .
[ یَسئَلونَکَ عن ذِی القًرنِینِ ]( از تو درباره ذوالقرنین میپرسند )
[ قُل سَاَتلوا عَلَیکُم مِنهُ ذِکرًا (83)] ( بگو به زودی چیزی ازاو برای شما خواهم خواند ) یعنی وعده اینده می دهد. این خیلی عجیب است با این که می گوید در اینده می گویم اما بلا فاصله ایات را می اورد .
یک سری مباحث مطرح شد گفتند : چون پیامبر نگفت انشاءا... من جوابش را میدهم خدا چهل روز بعد ایه ها را به پیامبر گفت . اما این مباحث شأن پیامبر را پایین می اورد.
یعنی خداوند متعال می خواهد شأن پیامبرش را پایین بیاورد ؟!! نزد مشرکین و کفار شأن پیامبرش را خورد می کند ؟!! که چرا انشاءا.. نگفتی!!!
خب این مسائل از شأن پیامبر اسلام که اشرف مخلوقات است واقعا به دور . یک مقدار در این مسائل دقت کنید .
گفت : در اینده درباره ان صحبت خواهم کرد یا تلاوت خواهم کرد در اینده خواهند امد.[ اِنّا مَکَّنّا لَه, فِی الاَرضِ وَ ءاتَیناهُ مِن کُلِّ شَیءٍ سَبَبًا(84) ]
ایه ای بسیار عجیب خداوند قدرتی برای ذوالقرنین مطرح میکند که برخی پیامبران ندارند . قران می گوید : ما به او تمکن در زمین را داده بودیم [ وَاتَیناهُ مِن کُلِّ شَیءٍ سَبَبًا ] یعنی سبب هر چیزی را (همه چیز را) به او داده بود . هر چیزی که از ذهن شما بگذرد . [ مِن کُلِّ شَیءٍ ] استثنا ندارد سبب همه چیز را ذوالقرنین دارد .
او از یکی از این سبب ها استفاده میکند . [ فَاَتبَعَ سَبَبًا (85) ] [ حَتّی اِذا بَلَغَ مَغرِبَ الشَّمسِ (86)] به محل غروب خورشید می رسد ما در این باره بحث داریم . محل غروب خورشید کجاست ؟ می توانید روی کره ی زمین یک جایی را مشخص کنید که محل غروب خورشیداست ؟ مغرب یعنی کجا ؟ شما از چه نظر محل غروب خورشید می گویید ؟ کره ی زمین گرد است . همه جای ان  مغرب است . در قران داریم [ رَبُّ المَشرِقَینِ وَ رَبُّ المَغرِبَینِِ ]2 [ رَبِّ المَشارِقِ وَالمَغارِبِ ]3 اصولا ما این ایات را به عنوان معجزه ی قران بیان می کنیم . در بحث فیزیک و زمین شناسی خدا اشاره کرده زمین به شکلی پر از مشرق و مغرب است که در کره وجود دارد و از معجزات قران است . به مغرب شمس رسید یعنی چی ؟ یعنی کجاست ؟ امریکا برای ما مغرب و ژاپن برای ما مشرق است . اما ژاپن برای امریکا مغرب است . مطلب جالب این جاست که قران می گوید : این جا خورشید را دید ( وَجَدَها ) ان را یافت . اصل موضوع برپایه خود خورشید است .  یعنی موضوع سفر اول  خورشید است . خورشید کجا غروب می کند ؟ [حَتّی اِذا بَلَغَ مَغرِبَ الشَّمسِ وَجَدَها تَغرُبُ فی عَینٍ حَمِئَةٍ وَ وَجَدَ عِندَها قَومًا قُلنا یا ذَا القَرنَینِ اِمّا اَن تُعَذِّبَ وَ اِمّا اَن تَتَـّخِذَ فیهِم حُسنًا(86)] بر چشمه ی اب تیره ای [ فی عَینٍ حَمِئَةٍ ] برخی برای اینکه بتوانند این را در لجن فرو می رود معنی کنند لفظ قرائت قران را تغییر دادند . گفتند : حمئه نبوده حامیه بوده یعنی به خاطر ان پیش انگاری که در ذهنشان بود این کار را انجام دادند . در ان جا یک قوم را پیدا می میکند خورشید در چشمه اب تیره و گل الودی فرو می رود . ان جا قومی را پیدا می کند . زمانی که ذوالقرنین قومی را پیدا کرد خدا با ذوالقرنین صحبت می کند : [ قُلنا یا ذَا القَرنَینِ ] پس خدا با او صحبت می کرده و قران به واسطه ای اشاره نمی کند . برخی به جای اینکه توجیه کنند که ذوالقرنین چه طور حرف خدا را می شنیده و خیلی ارتباط وسیعی داشته گفتند : پیامبری با او بوده مثلا : اسکندربوده که خضر پیامبروحی را می گرفته و به او می گفته . پس خدا با ذوالقرنین صحبت می کند . [ اِمّا اَن تُعَذِّبَ وَ اِمّا اَن تَتَّخِذَ فیهِم حُسنًا ] ((اختیار با توست) یا عذاب می کنی یا در میانشان روش نیکویی پیش می گیری) . اقای ذوالقرنین عجب قدرتی دارد !! می تواند انها را ببخشد و یا عذاب کند . یعنی قدرتی که حضرت یونس پیامبر ندارد . حضرت یونس یک اجتهاد غلط بر امتش می کند و خدا اورا درون شکم نهنگ می اندازد . اما این جا میگوید : اختیار با توست می خواهی ان ها را عذاب کن یا ان ها را ببخش .
ان جا به راستی در محل غروب است یا در زمان غروب ؟ نمی دانیم چیست که برمبنای خورشید معرفی شده . مگر ان جا قوم بدی وجود دارد که باید عذاب شوند ؟ [ قالَ اَمّا مَن ظَلَمَ فَسَوفَ نُعَذِّبُه, ثُمَّ یُرَدُّ اِلی رَبِّه فَیُعَذِّبُه, عَذابًا نُکرًا (87)] ذوالقرنین گفت : [ قالَ اَمّا مَن ظَلَمَ فَسَوفَ نُعَذِّبُه, ] ( گفت اما هر که ستم ورزد عذابش خواهیم کرد ) عجب چرا ان ها را عذاب نکرد ؟! به قولی وعده سر خرمن داد !! او وعده اینده می دهد . [ ثُمَّ یُرَدُّ اِلی رَبِّی فَیُعَذِّبُه, عَذابًا نُکرًا ] ( سپس به سوی پروردگارش باز گردانیده می شود ان گاه او را عذابی سخت خواهد کرد ) اگر من ان ها را عذاب بکنم خداوند دوباره در اخرت عذابشان می کند یا نه ؟عذاب الهی پابرجاست . چرا ذوالقرنین همان جا عذاب نکرد ؟ چرا ذوالقرنین عذاب خودش را در راستای عذاب الهی معرفی می کند ؟ اگر ذوالقرنین عذاب کند همان عذاب الهی است یعنی اونماینده خدا روی زمین است[ وَ اَمّا مَن ءامَنَ وَ عَمِلَ صالِحًا (88)] ( و اما هرکس ایمان اورد و عمل صالح انجام دهد ) ایمان و عمل صالح بنده را بلااستثنا یاد سوره عصرمی اندازد . [ بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ ] [ وَالعَصرِ]4 قسم به زمان [ اِنَّ الاِنسانَ لَفی خُسرٍ] ( که واقعا انسان دستخوش زیان است ) همه در خسران هستید . [ اِلَّا الَّذینَ ءامَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ ] ( مگر کسانی که ایمان اورده و عمل صالح انجام داده اند ) خب این ها ادم های خاص هستند می گوید اگر کسی ایمان اورد و عمل صالح انجام دهد.
[ فَلَه, جَزاءَ الحُسنی (88)] ( پاداشی نیکوتر خواهد داشت ) [ وَسَنَقولُ لَه, مِن اَمرِنا یُسرًا(88) ] ذوالقرنین صحبت می کند می گوید : [ سَنَقولُ ] ببینید فعل جمع [ مِن اَمرِنا یُسرًا ] (و ما امر را به او سهل و اسان گیریم ) بر ان ها خوبی خواهد رسید به قولی او را نیکوترین اجر باشد و ما امر را به او سهل و اسان گیریم ان ها یی که ایمان اورند و عمل صالح انجام دهند . این نوع تکلم را خداوند برای خودش به کار می برد . (اِنّا اَنزَلنا ) (نَحنِ خَلَقنا )5 انگار حرف های ذوالقرنین کلام الهی است . [ ثُمَّ اََتَبَعَ سَبَبًا ] دوباره از یکی از سبب هایی که در اختیار داشت به سفرش ادامه داد [ حَتّی اِذا بَلَغَ مَطلِعَ الشَّمسِ(90) ] دوباره این جا اصل موضوع خورشید است . همان مطالبی که درمورد مغرب خورشید بود الان درباره مطلع خورشید وجود دارد . مطلع طلوع خورشید کجاست ؟ [ وَجَدَها تَطلُعُ عَلی قَومٍ لَم نَجعَل لَهُم مِن دونِها سِترًا (90)] (ان جا قومی را یافت که برای ایشان در برابر ان پوششی قرار نداده بودیم ) ذوالقرنین به یک قوم می رسد که به غیر از خورشید هیچ پوششی ندارند یعنی تنها پوششی که بر این ها می تابد خورشید است . مانند ان کسانی که می گویند سقفمان اسمان است ( خیلی این افراد بی نوا و مسکین اند ، بیابان گرد هستند کوچ نشین اند به حد تمدن و شهرنشینی نرسیده اند . ) ایا اینان چادر نشین نیستند که زیر چادر زندگی کنند ؟ پس زمستان ها چه کار می کنند ؟ تنها پوشش انها خود خورشید است .
این جا دیگر در مورد مردم هم صحبت نمی کند اگر در زمان غروب و طلوع خورشید مقداری در مورد مردم صحبت شد این جا اصلا در مورد مردم صحبتی نمی کند . باز اصل اصل همان خورشید است . [ کَذالِکَ وَ قَد اَحَطنا بِما لَدَیهِ خُبرًا(91)] (این چنین (می رفت) و قطعا به خبری که پیَش او بود احاطه داشتیم )همچنین بود و البته ما از احوال ان کاملا با خبر بودیم . خداوند متعال می فرماید : ما با او در ارتباط هستیم به قولی انلاین در ارتباط هستیم . از همه ی کارهایی که او انجام می دهد ما مطلع هستیم . کارهای او تحت نظر ماست .
خداوند متعال لازم است یک ایه جدا بیاورد ؟ یعنی ما نمی دانیم همه چیز زیر نظر خداست ! چرا درباره کارهای ذوالقرنین می گوید همه چیز زیر نظر من است ؟
[ حَتّی اِذا بَلَغَ بَینَ السَّدَّینِ(93) ] بین دو سد رسید [ وَجَدَ مِن دونِهِما ] ( بیرون ان دو سد قومی رایافت ) نکته خیلی مهم [ مِن دونِهِما ] به بین السدین رسید بیرون بین السدین مردمی را پیدا کرد [ لایَکادونَ یَفقَهونَ قَولًا ] در ترجمه ها نوشتند سخنی فهم نمی کردند یعنی هیچ زبانی را نمی فهمیدند .  اگر قران می گفت : لایفقهون قولا اشکالی داشت ؟ نه . هیچ حرفی نمی فهمیدند . [ لایَکادونَ یَفقَهونَ قَولًا ] اصلا ان ها دوست نداشتند حرفی را گوش کنند . پس ماجرا پیچیده تر شد . پس اگر قران از ما می خواهد در ایاتش تفکر و تدبر کنیم یعنی این که عمیق در ایات بنگریم سریع از ان ها رد نشویم . چرا خدا لایفقهون نگفت ؟ خدا می گوید از من بپرسید همین ایات از یسئلونک شروع می شود . این ها هیچ حرفی هم نمی فهمیدند . گفتند : [ قالوا یا ذَا القَرنَینِ اِنَّ یَأجوجَ و مَأجوجَ مُفسِدونَ فِی الاَرضِ ] یاجوج و ماجوج در زمین فساد می کنند . [ فَهَل نَجعَلُ لَکَ خَرجًا ] می خواهی به تو پول بدهیم بین ما و اینها سدی قرار دهی ؟ این جا یک سوال مطرح می شود ؟ ان ها از کجا ذوالقرنین را می شناختند ؟ هر غریبه ای بیاید از سر کوچه شما رد شود شما میگویید بیا فلان مشکل ما را حل کن ؟ تازه مردمی که گوششان از همه ی حرف ها پر است . ذوالقرنین که می اید می گویند تو بیا مشکل ما را حل کن ما پولش را می دهیم چرا اصلا بحث پول را می اورد ؟ این نکته ای است باید به ان دقت کنیم چرا بحث مالی مطرح می شود ؟ چرا می گویند بیا ما به تو خراج می دهیم بین ما و انها سدی درست کن ؟ او جوابشان را می دهد [ قالَ ما مَکَّّنّی فیهِ رَبّی خَیرٌ] ( گفت انچه پروردگارم به من در ان تمکن داده (از کمک مالی شما) بهتر است ) ان چیزی که خدا به من داده بهتراست . پس ذوالقرنین می توانسته با انها حرف بزند . این ها که زبان هیچ کس را نمی فهمیدند ؟ عجب ! پس ذوالقرنین زبان انها را متوجه می شد . اینها نیز او را می شناختند واصلا منتظر او بودند بیاید ومشکل را حل کند . [ فَاَعینونی بِقُوَّةٍ ] نیروی خودتان را می خواهم یعنی مساله با پول حل نمی شود . انها می گویند : ما پول بدهیم خودتا انجام دهی؟ذوالقرنین می گوید : نه باید خودتان بیایید تا خودتان نیایید مشکل حل نمی شود . در این ایه از سپاه ذوالقرنین اثری نمی بینید . این جا ذوالقرنین سپاهی دارد ؟ او اینجا تنها صحبت می کند . [ اَجعَل بَینَکُم وَ بَینَهُم رَدمًا ] ( میان شما و انها ردمی استوار قرار دهم ) انها سد خواستند ذوالقرنین گفت: برای شما ردم می سازم .
ردم چیست ؟ چیز غیر قابل نفوذ را ردم می گویند .
حالا میخواهد ردم را بسازد انها گفتند : بین دو سد یک سد بزن .
او گفت : برای شما ردم می سازم یعنی بهتر از سد را برای شما درست می کنم . [ ءاتونی زُبَرَ الحَدیدِ ] تکه های اهن را برای من بیاورید .[ حَتَّی اِذا ساوی بَینَ الصَّدَفَینِ ] هنگامی که بین دو تا کوه پر شد . [ قالَ انفُخوا ] در این کوه ها بدمید تا اهن ها ذوب شود . [ حَتّی اِذا جَعَلَه, نارًا قالَ ءاتونی اُفرِغ عَلَیهِ قِطرًا ] بعد مس را اورد و ذوب کرد و روی ان ها ریخت و ان ردم را ساخت . [ فَمَا اسطاعوا اَن یَظهَروهُ وَ مَا استَطاعوا لَه, نَقبًا ] ((در نتیجه اقوام وحشی) نتوانستند از ان (مانع) بالا روند و نتوانستند ان را سوراخ کنند)از این به بعد ان قوم (یأجوج و مأجوج) نه خودشان می توانند از ردم عبور کنند . اگر به ایات دیگر قران رجوع کنیم در جاهایی که یظهرو استفاده شده به معنای تسلط است . اگر به شما تسلط یابند شما را رجم می کنند(سنگسار می کنند)6 می گوید: نه خودشان می توانند رد شوند ونه اگر از کسی کمک بگیرند می توانند در این ردم سوراخ ایجادکنند . [ قالَ هذا رَحمَةٌ مِن رَبّی ] ( گفت: این رحمتی از جانب پروردگار من است ) جالب است او سدی ساخته و به خدا ربط می دهد. [ فَاِذا جاءَ وَعدُ رَبّی جَعَلَه, دَکّاءَ ] ( چون وعده پروردگار من فرا رسد ان (سد) را درهم می کوبد(پاره پاره می کند تکه تکه می کند)) [ وَ کانَ وَعدُ رَبّی حَقًّا ] ( وعده پروردگارم حق است ) [ وَتَرَکنا بَعضَهُم یَومَئِذٍ یَموجُ فی بَعضٍ ] ( وان روز ان وعده که فرا رسد خلایق محشرچون موج مضطرب باشند ونفخه صور دمیده می شود ) پس این ردم تا روز قیامت هست . اگر ذوالقرنین کورش است پس شما سد کورش رابه ما نشان دهید . ما در تفسیرعلامه طباطبایی و مکارم شیرازی بحثی نداریم در نگاه اول درست است کوروش شبیه ترین فرد به ذوالقرنین است اما وقتی دقیق نگاه می کنیم . ما می گوییم این ماجرا عجیب وپیچیده تراست.حالا دوباره این ایات را مرور می کنیم و ان ذوالقرنینی که مورد نظر ما است را مطرح می کنیم .
امیرالمومنین در حدیث نورانیت و موارد متعدد که حضرت رسول به امام علی (ع) می فرمودند : تو ذوالقرنین این امت هستی تو ذوالقرنین هستی یا علی . در این جا بحثی مطرح می شود که پیامبر می خواهد به ما بگوید که ذوالقرنین صفت هم می تواند باشد .
به چه دلیل امام علی می تواند ذوالقرنین باشد ؟ برای اینکه امام علی صاحب حسن و حسین است چون صاحب دو سوی حوض کوثر است، برای اینکه دو قسمت سرش ضربت خورد یک بار در جنگ احزاب یک بار هنگام شهادت در محراب مسجد کوفه . امام علی به دلایل مختلف می تواند ذوالقرنین باشد. پیامبر در احادیث مختلفی به ان اشاره کرده است . در این جا یک گزاره در ذهن ما می اید پس ذوالقرنین می تواند امام علی باشد . پس ما باید

ببینیم ذوالقرنین یعنی چی ؟

فردی نزد امام حسن عسکری امد و گفت : ما می خواهیم بدانیم امام بعد از شما کیست ؟ امام می گوید : چون مورد اعتماد هستی به تو می گویم . امام داخل یک اتاق رفت و از پشت پرده یک بچه ی دو ، سه ساله که مثل ماه تابان می درخشید را نشان داد و گفت : این امام بعد از شماست . مرد گفت : این !! ان بچه با لهجه فصیح عربی گفت : بله منم فلانی پسر فلانی. مرد گفت: او با من صحبت کرد ، او خیلی شیرین زبان بود . گفتم : اقا جان یک مقدار بیشتر توضیح دهید . امام حسن عسکری می گوید : مثل این در میان شما مثل ذوالقرنین است . احادیثی وجود دارد که امام علی و امام زمان می توانند ذوالقرنین باشند . امام علی در حدیث نورانیت می فرماید : ( نحن کلنا محمد ) ما همه محمد هستیم ( اوّلنا محمد و اخرنا محمد و اوسطنا محمد ) وقتی شما چهارده معصوم را در نظر می گیرید امام محمد باقر وسطی می شود اولی حضرت رسول الله و اخری امام زمان که هم نام پیامبر است . پس ذوالقرنین صفت است . او از امام پرسید : چرا می گویید او ذوالقرنین است ؟ دلیلش چیست ؟ امام حسن عسکری گفت : به خاطر این که او از میان شما غیبت می کند .
حالا ایه ها را دوباره مرور می کنیم . [ یَسئَلونَکَ عَن ذِی القَرنَینِ ] از تو درباره ذوالقرنین می پرسند . قرن یعنی چه ؟ یعنی شاخ ذی القرنین دو شاخ . از قران بپرسید قرن یعنی چه ؟ خداوند در قران هر کجا قرن اورده است فی قرون الاخرین در امت های اخر . قرن یعنی امت . قرن یعنی مردمی که در یک زمان خاص با هم زندگی کردند . راغب در مفردات در مورد قرن می گوید : ذوالقرنین می شود صاحب دو امت ( ذو = صاحب ، قرن = امت) صاحب دو امت امت غیبت وامت ظهور همه امام ها می توانند ذوالقرنین باشند چون امام ها رجعت می کنند [ اِنّا مَکَّنّا لَه, فِی الاَرضِ ] تمکن در زمین را به او دادیم . (له) که اینجا امده یعنی او می تواند از این تمکن استفاده کند ، بهره ببرد . امیرالمومنین تمکن بر کل زمین داشت اما امکان استفاده نداشت . نتوانست ان مدیریت را نشان دهد . امیرالمومنین دست به زیر اب می برد و درمی اورد و می گوید : ای داد بی داد اگر شما می گذاشتید از این برای تان نور و اتش می گرفتم . مگر نگفت : سلونی قبل ان تفقدونی از من بپرسید قبل از این که مرا از دست دهید که من به راه های اسمان از زمین اشناتر هستم . امیرالمومنین علم دارد . پیامبرفرمودند : انا مدینه العلم و علی بابها . ( من شهر علم و علی در ان است ) ذوالقرنین می تواند استفاده کند چون تمکن در زمین دارد ( وسبب هر چیزی را به او دادیم ) خداوند درباره کدام سفرسبب ان را گفته ؟ قران می گوید : حضرت ابراهیم رفت . خب با چه وسیله ای رفت؟مهم نیست سوارچهار پایی شد یا پیاده رفت . قران در مورد دو نفر به طور ویژه وسیله سفررا گفته . چون وسیله عجیب و شگفت انگیزاست . ( ذوالقرنین و حضرت سلیمان ) قران می گوید : حضرت سلیمان با باد این طرف و ان طرف می رفت .
یکی از این سبب ها را استفاده کرد. جالبه اینجا مغرب شمس خود خورشید است . در تمام روایات مراد از خورشید را امام زمان می گویند . قران می گوید : لحظه ی غروبش رسید زمانی که مردم جان هایشان در چشمه  گل الود فرو می رفت . قدرش را نمی دانستند . ( محل غروبش است ،زمان غروبش ) گفت : عیبی ندارد برمی گردم خداوند میگوید : با این ها هر کاری می خواهی می توانی انجام دهی او می گوید : عیبی ندارد برمی گردم . ( فَسَوفَ نُعَذِّبُ ) می گوید : بعدا ما عذابشان می کنیم فعلا باید بروم . خود خورشید است که دارد غروب می کند پس محل خورشید زیاد مهم نیست خود خورشید است که دارد غروب می کند . زمان غیبت رسیده می رود و می گوید : انهایی که کار بد کردند می اییم جوابشان را می دهیم و در قیامت به حسابشان رسیدگی می کنند وانهایی که عمل صالح انجام بدهند این ها صاحب امراند به انها خیر خواهد رسید [ مِن اَمرِنا یُسرًا ] [ اَطیعُوا اللهَ وَاطیعُوالرَّسولَ وَ اُولِی الاَمرِ مِنکُم ]7 . [ ثُمَّ اَتبَعَ سَبَبًا ] یکی از این سبب ها  دوباره پیگیری شد . چه اتفاقی می افتد ؟ این بار هنگام طلوع خورشید فرا می رسد . هنگام ظهور است . عجب !!!  برچه کسانی طلوع می کند ؟ کسانی که جز خورشیدهیچ پوششی ندارند . جز امام زمان هیچ چیز برایشان نمانده تنها ستری که دارند خورشید است. خدا می گوید : [ کِذالِکَ وَ قَد اَحَطنا بِما لَدَیهِ خُبرًا ] من از همه چیز او خبر دارم . [ حَتّی اِذا بَلَغَ بَینَ السَّدَّینِ ] رسید بین دوسد بیرون این دو تا سد قومی را یافت که گوششان  از همه حرف ها و ایدئولوژی ها پر بود جز حرف یک نفر. ان ها منتظر بودند ذوالقرنین بیاید برایشان سدی درست کند . مردم کجا ؟ به مردم بین دو سد نرسید می گوید من دونهما بیرون ان جا مردمی را پیدا کرد حالا باید دنبال سد بگردیم .  از قران بپرسیم قران ، ان سد کجاست ؟ [ وَ جَعَلنا مِن بَینِِ اَیدیهِم سَدًّا ] جلو روی ان ها یک سد قرار دادیم [ وَ مِن خَلفِهِم سَدًّا ] پشت سرشان سد قرار دادیم و و[ فَاَغشَیناهُم فَهُم لا یُبصِرونَ ]8 دیگه اینان هیچ چیز نمی فهمند قلب هایشان را مهر زدیم  پس کسانی که بین السدین هستند دل هایشان مهر خورده است . ذوالقرنین چه کسانی را پیدا کرد ؟ ذوالقرنین کسانی را پیدا کرد که بیرون از سدین هستند یعنی دل هایشان مهر نخورده است. این ها سریع ذوالقرنین را شناختند . گفتند : بیا به ما کمک کن یأجوج و مأجوج ما را خیلی اذیت می کنند . می خواهی پول بدهیم ؟ سدی بین ما و ان ها درست کنی ؟ چرا این قدر بحث مالی مهم است ؟ ظاهرا در زمانی است که بحث مالی و اقتصادی خیلی مهم است . راه گشای همه ی کارها فقط پول است . ایا ذوالقرنین از ان ها پول می گیرد ؟ مگر پادشاهان خراج نمی گرفتند ؟ بله می گرفتند . اما ذوالقرنین می گوید : من پول نمی خواهم . ان چیزی که خدا به من داده خیلی از این ها بهتر است. [ ما مَکََّنّی فیهِ رَبّی خَیرٌ ] من خودتان را می خواهم . [ فَاَعینونی ] خودتان باید بیایید که بین شما و ان ها ردم قرار دهم . ردم را چه کسی متوجه میشود ؟ کسی که صحیفه سجادیه خوانده باشد . در صحیفه سجادیه حضرت می فرماید : ای خدا بین ما و شیطان ردمی قراربده که نتواند ان را هتک کند . نتواند ان را پاره کند و از ان رد شود . یعنی ردم چیزی است که اگر خداوند ان را قرار دهد شیطان دیگر نمی تواند نفوذ کند . این یأجوج و مأجوج چه کسانی می تواند باشند که بر روی زمین فساد می کنند ؟ ایا ما شیاطین را می توانیم در نظر بگیریم ؟ که فقط خدا بخواهد و لطف کند به وسیله اهل بیت دیواری بین ما بزند که دیگرمطلقا نتوانند از ان عبورکنند . و این را شنیده اید که هنگام ظهور شیطان گردن زده خواهد شد و شیاطین دیگر نمی توانند کاری انجام دهند . مثل این که اینان پشت یک سدی گیر می کنند . از طرف دیگر من می گویم یأجوج و مأجوج معادل یاگاگ و ماگاگ است . دو قوم  مغولی از نژاد چینی مغولی خب بحث مالی چین را ببینید . قران بتون مختلف دارد العاقل بالاشاره .
ذوالقرنین گفت : تکه های اهن را برای من بیاورید [ ءاتونی زُبَرَالحَدیدِ ] تکه های اهن را برای من بیاورید . اهن واقعا یعنی چه؟ از قران بپرسیم . اهن متعلق به کدام پیامبر بوده است ؟ حضرت داوود . حضرت داوود چه ویژگی دارد ؟ اولین حکومت ولی معصوم متعلق به حضرت موسی است اما حضرت موسی یکجا مستقر نیست که حکومتش را تشکیل دهد که بروکراسی ان چنانی داشته باشد . حضرت داوود اولین کسی است که حکومتش مستقر است . به خاطر همین بعضی می گویند : اولین حکومت ولی معصوم حضرت داوود می باشد.این بحث نیز مطرح است . فلز حضرت داوود اهن است . قران می گوید: ما اهن را به دستان حضرت داوود نرم کردیم . حضرت داوود چه ویژگی دارد ؟ فصل الخطاب دارد . امیرالمومنین درباره ی حکومت امام زمان می گوید : ما همه یمان صاحب فصل الخطاب هستیم یعنی حرف ما تمام کننده است . حکم را ما می دهیم . قران درباره حدید می گوید : ما پیامبران را با کتاب و حکمت فرستادیم . [ لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَ اَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَ المیزانَ لِیَقومَ النّاسِ بِالقسطِ وَ اَنزَلنَا الحَدیدَ فیهِ بَأسٌ شَدیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنّاسِ وَ لِیَعلَمَ اللهُ مَن یَنصُرُه, وَ رُسُلَه, بِالغَیبِ اِنَّ اللهَ قَویٌّ عَزیزٌ ]9 و قدرت فراوان دارد و منافع زیاد برای مردم . قوانین الهی این ویژگی را دارند مثلا : کسی که دزدی بکند دستش را قطع می کنند ، قتل انجام دهد قساسش می کنند . اما بسیاری منافع دارد . برای چه کسانی ؟ برای مظلوم ، کسی که مقتول است برای خانواده مقتول برای کسی که از او دزدی شده منافعی دارد . این یک جریانی دو بعدی است . ذوالقرنین گفت : تکه های اهن را بیاورید که بین الصّدفین را پر کنم . صدف را در عربی برخی کناره های کوه گرفتند کلا صدف به دو چیزی که باید از هم دور نگه داشته شوند می گویند. مثلا ( تصادف دو چیزی که نباید به هم بخورند با هم برخورد کردند ) اعراض شدید بین دو چیز را تصادف می گویند . ذوالقرنین دو چیزی را که از هم خیلی دور نگه داشته بودندبا تکه های اهن و مس بینشان را دوباره پر کرد. حالامی گوید:مس را هم باید ذوب کنم و روی ان بریزم. این دو چیزی که از هم دور نگه داشته شده اند هر چیزی می توانند باشند ! چه بسا قران و عترت که دو باره به هم می رسند . با چه چیزی ؟ تکه های اهن ( قران ) و مس . مس فلز چه کسی است ؟ دومین حکومت ولی معصوم قدرتمند ( اولین حکومت قدرتمند حضرت داوود و دومین حکومت ولی معصوم حضرت سلیمان ) قران می گوید : مس در دستان سلیمان است . قران می گوید : ما برای او چشمه های مس را جاری کردیم . و قدرت حضرت سلیمان در قضاوت از حضرت داوود بیشتر بوده . قران اشاره می کند ماجرای ان دونفری که مشکل برایشان پیش می اید حضرت داوود حکم می دهد اما حکم حضرت سلیمان بسیار بسیار بهتر از حکم حضرت داوود است . تکه های اهن را می اورد تکه های اهن نیز بحث دارد . حدیثی از امام کاظم است که امام می فرماید : از نسل من مردی به نام روح الله به قدرت می رسد . مردمی دور ان جمع می شوند که ذورالحدید مانند تکه های اهن هستند .این ها جمع می شوند [ فَاَعیونی بِقُوََّةٍ ] این قوّة نیز جریان دارد . شما شنیدید که یاران حضرت بر روی پرچم هایشان کلمه قوّة دارد .این ها چه کسانی هستند ؟ کسانی که اهل روایات هستند . این ردمی را که می زند شیاطین جنّی و انسی ( شیطان را عام می گیریم ) دیگر نمی توانند به ان تسلط پیدا کنند و حتی با کمک گرفتن از کسی نمی توانند در ان سوراخ ایجاد کنند . تا کی ؟ تا روز قیامت . [ فََاِذا جاءَ وَعدُ رَبّی جَعَلَه, دَکّاءَ] . تا روز قیامت این ردم باید بماند  خب سد کوروش را به ما نشان دهید . این سد کجاست ؟ قران می گوید این سد باید تا روز قیامت بماند . انها جمع می شوند روز قیامت این ها درون هم موج می زنند . بله روز قیامت روز محشر  همه را خداوند زنده می کند و از همه حساب رسی می کند .
فلذا تمام این مطالب که عرض کردم سند قرانی و حدیثی بود . که بخش عمده اش کتابی به اسم ذوالقرنین نوشته اقای مستحسن  است . ما حدیث درباره ذوالقرنین زیاد داریم در روایات که به امیرالمومنین ، به امامان  و خصوصا امام زمان اشاره که حدیثش را برای شما عرض کردم .
فردی که صاحب دو امت است قدرت فراوان دارد که پیامبران هم ندارند . می اید و فقط مردمی که گوششان از همه چیز پر است . همه ی ایسم ها را شنیده اند مارکسیسم ، فاشیسم ، کومونیست ، لیبرالیسم و... انها فقط منتظر یک حرف هستند و ان فقط وعده الهی است . انها ذوالقرنین را می شناسند وقتی که او می اید . انها می گویند : فقط تو می توانی کار ما را راه بیاندازی . در زمانی که پول حرف اول را می زند همه چیز پولی و مالی است . اما حکومت او بر مبنای پول ، اقتصاد و راند خواری نیست . او خود ادم ها را می خواهد . توان و همت انها را می خواهد . تا انها او را نخواهند و همت نکنند ان ردم زده نخواهد شد . و از دست این مفسدین فی الارض رهایی پیدا نخواهند کرد . اما بعد او ردمی می سازد  که تا قیامت دیگر فسادی روی زمین اتفاقی نمی افتد .
قران این مطالب را به ما می گوید . نگاه مان به قران به شکلی باشد که به عمق ایه ها بنگریم . بااستناد و استفاده از احادیث ، روایات و تفاسیر دیگر به عمق ایه ها پی ببریم اما به گونه ای نباشد که خودمان اجتهاد کنیم . نه این صحیح نیست . مبادا وهم خودمان را در قران تسری دهیم . اصلا و ابدا این کار درست نیست . از عقلانیت و روایات اهل بیت استفاده کنیم . انها  این احادیث را گفته اند که ما از انها استفاده کنیم . انها کار گشا هستند و شما مثالش را می بینید . که چرا امام حسن عسکری باید به یکی از یاران خود بگوید : این مثلش مثل ذوالقرنین در نزد شماست چون غیبت می کند .
اللّهم عجلّ ولیک الفرج

--------------------------------------------------------------------------------------------------



    • 1 : سوره کهف ایه 83 تا 98



    • 2 : سوره الرحمن ایه 17



    • 3 : سوره معراج ایه 40



    • 4 : سوره عصر ایه 1 تا 3



    • 5 : انّا انزلنا در8 ایه و نحن خلقنا در2 ایه  قران تکرار شده



    • 6: سوره کهف ایه 20



    • 7: سوره نساء ایه 59



    • 8 : سوره فاطر ایه 9



  • 9 : سوره حدید ایه 25
۹۲/۰۹/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">