۱۱ اسفند ۹۲ ، ۱۶:۵۱
فلوجه، در پیشبینی های دیجیتالی!
بسمالله الرحمن الرحیم
فلوجه، در پیشبینی های دیجیتالی!
در خبرها که جستجو میکردم چندتایی از آن ها نظرم را به خودشان جلب کردند:
«مرکز پلیس فلوجه در تصرف تروریست های مسلح
درگیری شدید بین ارتش عراق و تروریست ها در شهر فلوجه
تروریست های مسلح فلوجه را تصرف کردند
القاعده، کنترل فلوجه عراق را در دست گرفت
منابع امنیتی عراق سقوط فلوجه را تکذیب کردند»
...
این اخبار من را به یاد بازی ای انداخت که قرار بود تا چند ماه پیش به بازار عرضه شود، اما هربار تاریخ عرضه آن به تأخیر افتاد و ظاهراً در حال حاضر زمان مشخصی برای عرضه آن اعلام نشده است!!


این بازی که "6 روز در فلوجه نام دارد" (Six Days in Fallujah)، توسط شرکت بازیسازی Atomic Games تولید شده است.
طبق اظهارنظر رئیس شرکت تولیدکننده، بازی به درخواست نیروی دریایی آمریکا و بر اساس عملیات گردان 3 این واحد عملیاتی ساخته شده است و به شبیهسازی دقیق عملیات آنها در فلوجه عراق میپردازد.
هدف از ساخت این بازی در واقع نمایش چگونگی عملیات نیروهای آمریکایی علیه تروریست های مستقر در فلوجه است! اعضای تیم سازنده تمام تلاش خود را بهکاربردهاند تا با مشاوره دقیق نیروهای نظامی، تصویری دقیق و شفاف از مخاطرات، رشادتها! و چالش های موجود در این عملیات را به تصویر بکشند.

برای ساخت بازی با بیش از 70 تفنگدار نیروی دریایی، شهروند عراقی، تروریست های دستگیرشده و وقایعنگاران جنگی مصاحبه شده و تمام جزئیات یک عملیات نظامی بهدقت در بازی پیادهسازی شده است.
جوان بنیتو (Juan Benito)، کارگردان بازی تاکید کرده که:
«در این بازی سعی شده تا تمام پیچیدگی های یک نبرد تمامعیار، از جمله درگیری های عاطفی موجود میان سربازان، عوامل روانی حاکم بر منطقه نبرد و کشمکش های موجود شبیهسازی شود.»

اما ساخت این بازی چندان هم بی حاشیه نبود:
پس از انتشار خبر ساخت این بازی، گروهی از سربازان کهنهکار بریتانیایی موسوم به «ائتلاف توقف جنگ»، به ساخت این بازی اعتراض کردند و خواستار توقف ساخت آن شدند. رج کیز (Reg Keys)، پدر یکی از سربازان انگلیسی کشتهشده در عراق دراینباره اینطور اظهارنظر کرد که:
«با توجه به کشته شدن تعداد زیادی از جوانان در جنگ عراق، ساخت یک بازی برای تجلیل از این جنگ، باعث ایجاد نوعی دیدگاه غلط در بین مردم خواهد شد. به این موضوع فکر بکنید که اگر جوانان مسلمان این بازی را خریداری کنند و در آن ارتش های بیگانه را قوی و محق ببینند و خود را در نقش تروریستها مشاهده کنند، چه عکسالعملی نشان خواهند داد؟ ساخت این بازی میتواند باعث تحریک افکار عمومی مسلمانان علیه کشور آمریکا و متحدان آنها باشد و آنها را به مقابلهبهمثل وادار کند.»
سرهنگ تیم کالینز (Tim Collins)، از گردان یکم هنگ سلطنتی ایرلند نیز نظری مشابه دارد. به اعتقاد وی: «ساخت این بازی میتواند اثری عکس و مخرب به همراه داشته باشد و تمام دستاوردهای عملیات فلوجه را از بین ببرد.»
اما در مقابل این اظهارنظرهای جنجالی، کارگردان بازی به دفاع از آن پرداخته و اعلام کرده که:
«ساخت این بازی در واقع نمایش بخشی از واقعیت موجود در عملیات نیروهای آمریکایی در خاک عراق است. این بخشی از تاریخ است و نمیتوان آن را نادیده گرفت. ما ترسی از پیامدهای احتمالی عرضه این بازی نداریم و تنها هدف ما آشنایی جوانان با رشادت های سربازانشان در میدان های نبرد سخت و خطرناک است!»

حال به نظر شما آیا میتوان پروژه ساخت یک بازی نظامی در مورد حمله شورشیان به فلوجه عراق و نمود آن در دنیای واقعی را فقط یک تصادف ساده (مانند صدها تصادف اینچنینی!) دانست و بدون حساسیت از کنار آن گذر کرد؟ آیا هنوز زمان آن نشده تا باور کنیم میان تولیدات رسانهای (بازی های رایانهای، فیلم های سینمایی، سریال های تلویزیونی، کتاب های کمیک و...) و وقایع کنونی جهان، ارتباط ظریف و پنهانی وجود دارد؟
نویسنده: محمود بلالی
vgpostmortem.ir
۹۲/۱۲/۱۱