سربازان حضرت بقیه الله(عج)

اخبار - پاسخ به شبهات - کتاب - مقاله - سخنرانی - فیلم - کلیپ - مستند - نرم افزار
همسنگران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
۲۲ اسفند ۹۲ ، ۱۴:۵۷

چرا خداوند ربا را تحریم کرد؟!

(بسم الله الرحمن الرحیم)


علّت تحریم ربا در بیع و شراء نسیه آن است که معروف از بین رفته و اموال تلف گشته و مردم به گرفتن سود رغبت پیدا نموده و قرض را ترک کرده و امور معروف و پسندیده را رها مى‏ کنند مضافا به این که این ربا نیز موجب فساد و ظلم و نابودى اموال مى‏ باشد.

هشام بن حکم نقل کرده که از حضرت ابا عبد اللَّه علیه السّلام راجع به علّت و سبب تحریم ربا پرسیدم؟

حضرت فرمودند: اگر ربا حلال مى ‏بود مردم تجارت را رها مى‏ کردند و نیازى به آن نداشتند از این رو حقّ عزّ و جلّ ربا را حرام فرمود تا مردم از حرام دورى کرده و رو به تجارات و بیع و شراء آورند، پس ربا در قرض بین مردم باقى ماند.

 

هشام ابن سالم، از حضرت ابى عبد اللَّه علیه السّلام،فرمودند: خداوند عزّ و جلّ ربا را حرام کرد تا مردم از انجام معروف و امر پسندیده خوددارى نکنند.


حضرت ابو جعفر علیه السّلام فرمودند: خداوند عزّ و جلّ ربا را حرام کرد تا معروف و امر پسندیده از بین نرود.

حضرت ابا الحسن على بن موسى الرّضا علیهما السّلام در مکتوبى فرمودند: علّت تحریم ربا آن است که حق عزّ و جل از آن نهى فرموده زیرا در آن اموال فاسد و تباه مى‏ شوند چه آنکه انسان وقتى یک درهم را به دو درهم خرید ثمن و عوض یک درهم همان یک درهم بوده و درهم دیگر باطل و فاسد است پس بیع و شراء ربوى در هر حال براى مشترى و بایع ضرر و زیان آور است از این رو خداوند تبارک و تعالى به خاطر فساد اموال و جلوگیرى از آن ربا را حرام و ممنوع فرموده همان طورى که سپردن مال سفیه را به او از ممنوعات قرار داده است زیرا بیم آن هست که سفیه مالش را فاسد کند.

 

بلى وقتى با رشد انس گرفت و خوب و بد، صلاح و فساد را تشخیص داد البته مى‏ توان مالش را به وى سپرد، پس به خاطر همین علت (فساد اموال) حق عزّ و جل ربا و فروختن یک درهم به دو درهم را حرام کرده و علّت حرام نمودن ربا بعد از بیان و علم به آن این است که مرتکب ربا حرام الهى را سبک شمرده و بدون اعتناء به آن واردش شده است و این خود از معاصى کبیره مى ‏باشد زیرا با علم به حرمت و این که حق تبارک و تعالى آن را حرام نموده با این حال به آن اقدام شود چیزى غیر از سبک شمردن محرّم الهى نمى‏ باشد و سبک شمردن محرّم الهى موجب دخول در کفر است.

 

و علّت تحریم ربا در بیع و شراء نسیه آن است که معروف از بین رفته و اموال تلف گشته و مردم به گرفتن سود رغبت پیدا نموده و قرض را ترک کرده و امور معروف و پسندیده را رها مى‏ کنند مضافا به این که این ربا نیز موجب فساد و ظلم و نابودى اموال مى‏ باشد.

 

علل الشرائع / ترجمه ذهنى تهرانى، ج‏۲، ص‏548.

منبع: جنبش سایبری 313

۹۲/۱۲/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">