سربازان حضرت بقیه الله(عج)

اخبار - پاسخ به شبهات - کتاب - مقاله - سخنرانی - فیلم - کلیپ - مستند - نرم افزار
همسنگران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

(بسم الله الرحمن الرحیم)

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم، «ایام‌الله» را روزهایی دانست که در تاریخ یا در جامعه بشری، روز عطف به شمار می‌روند و رابطه آن را با شعبان المعظم عنوان کرد.
http://womenhc.com/media/blogs/karaj/.jpg

حجت‌الاسلام محمدرضا مصطفی‌پور عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم با توجه به فرارسیدن ماه شعبان المعظم به خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: یکی از برنامه‌هایی که انبیای الهی داشتند توجه دادن مؤمنان به ایام‌الله بود، «ایام‌الله» ایامی هستند که در تاریخ یا در جامعه بشری، روز عطف به شمار می‌روند یعنی روزی هستند که حادثه و رویداد مثبت یا منفی در آن رخ داده که در صورت مثبت بودن مورد تکریم و یا فلان حادثه تلخ و منفی نیز مورد عبرت قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: قرآن کریم با وجود اینکه «وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللهِ» را مطرح می‌کند اول به صورت کلی و سپس به داستان حضرت موسی(ع) اشاره می‌کند چرا که حضرت موسی(ع) در برابر فرعون هم روزهای خوب و هم روزهای بدی را سپری کرد که هر دو نوع این روزها باید مورد توجه قرار گیرند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه روزها از جهت گردش زمین به دور خورشید یا گردش ماه به دور خورشید، تفاوتی با هم ندارند و شبانه‌روز همان شبانه روز است، تصریح کرد: اما این ماه شعبان به اعتبار همان رویدادهایی که در آن به وقوع پیوسته برای ما از عظمت خاصی برخوردار است لذا در روایات اسلامی از این ماه به ماه رسالت یاد می‌شود.

وی یادآور شد: در اواخر ماه رجب مناسبت مبعث حضرت رسول(ص) را داریم که خداوند به واین واسطه بر ما منت نهاده است؛ «لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً» اگر ما به این نعمت بزرگ توجه کنیم سعادتمان تأمین خواهد شد از این رو خداوند ماه رجب را به ماه شعبان متصل کرد و کم کم مردم با رسالت پیامبر اعظم(ص) آشنا شدند و از این نظر ماه شعبان به نام ماه پیامبر نامیده شد. پس حوادث فراوانی در ماه شعبان تحقق پیدا کرده که این حوادث همگی نقطه عطفی در تاریخ اسلام به شمار می‌روند.

مصطفی‌پور با اشاره به ولادت امام حسین(ع) در روز سوم ماه شعبان اظهار داشت: ولادت اباعبدالله الحسین(ع) به دلیل اینکه پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ»؛ حسین(ع) به لحاظ ظاهری فرزند و نوه من است اعتبار پیدا می‌کند اما از جهت دیگر بقای خود پیامبر(ص) نیز از طریق سیدالشهدا(ع) است چرا که خودشان فرمودند در عرش نوشته شده است: «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه». بنابراین اگر کسی بخواهد هدایت نبوی شامل حالش شود باید حسین(ع) را بشناسد و از پیروان ایشان باشد.

وی ادامه داد: اگر امام حسین(ع) قیام نمی‌کرد همانطور که خودشان فرمودند: «وَ عَلَى الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ یَزِید»؛ امام حسین(ع) در اینجا تصریح کرده که با وجود حکومتی که یزید در رأس آن است، دیگر امیدی به بقای دین خدا نمی رود، باید فاتحه اسلام را خواند چرا که یزید عامل نابودی اسلام بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم ابراز داشت: همچنین ولادت حضرت ابوالفضل(ع) نیز نقطه عطفی در تاریخ بود؛ حضرت امیر(ع) بعد از شهادت حضرت زهرا(س) وقتی می‌خواست ازدواج کند به دنبال کسی بود که واقعا بتواند فرزندی بیاورد که با امام حسین(ع) در کربلا همراهی کند بنابراین اولین فرزندی که امیرالمؤمنین(ع) بعد از سیدالشهدا(ع) در دامنش پرورش داد حضرت عباس بود.

وی گفت: ولادت حضرت ولی عصر(عج) نیز به عنوان باقیه الهی برای همیشه واسطه فیض بین خدا و خلق است که علاوه بر جنبه‌های معنوی و هدایتی که تمام ائمه اطهار علیهم‌السلام در ادامه راه پیامبر(ص) داشته‌اند آن حضرت هم همان هدایت را دارند و خواهند داشت. به تعبیر خواجه نصیرالدین طوسی، امام وجودش لطف است و هرچند غیبتش از سوی ماست اما لطفش به صورت مستقیم و غیر مستقیم شامل حال بشریت می‌شود.

مصطفی‌پور ادامه داد: وقتی این ماه ماه رسالت و امامت باشد یک سلسله اعمال و برنامه‌هایی در آن سفارش شده است که یکی از آنها صلوات شعبانیه است و این دعا یکی از ادعیه بسیار جالبی است که تأکید شده در تمام روزهای ماه شعبان هنگام زوال خوانده شود.

۹۳/۰۳/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">