سربازان حضرت بقیه الله(عج)

اخبار - پاسخ به شبهات - کتاب - مقاله - سخنرانی - فیلم - کلیپ - مستند - نرم افزار
همسنگران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
۱۸ فروردين ۹۳ ، ۱۷:۱۵

برزخ از دیدگاه قرآن و احادیث

(بسم الله الرحمن الرحیم)

عالم برزخ، عالم متوسطى میان دنیا و آخرت است که مردگان تا قیامت در آن بسر مى‏ برند.


پس از اثبات وجود روح مجرد و بقاى آن پس از مرگ و تخلیه بدن، این مساله اساسى مطرح مى‏گردد که ارواح پس از مرگ و خارج شدن از قالب اجسام بدنى در کجا زندگى مى‏ کنند؟

http://aghigh.ir/files/fa/news/1393/1/17/44976_667.jpg

آیا عالمى به نام برزخ که واسطه بین عالم دنیا و عالم آخرت است وجود دارد؟ یعنى ما در سلسله عقاید خود و ملاحظه مراحل تکاملى انسانها قبل از این دنیاى مادى، نطفه بودیم و قبل از نطفه عناصرى در زمین، و بعد از نطفه به صورت انسانى در آمدیم و در دنیا زندگى مى‏ کنیم آیا بعد از این دنیا هم به عالم دیگرى وارد مى ‏شویم به نام عالم برزخ یا نه؟

 

کلمه برزخ در لغت‏به معناى فاصله و حائل میان دو چیز راگویند.


مرحوم طریحى (1) در مجمع‏ البحرین (2) در معناى کلمه برزخ چنین مى ‏نویسد:«البرزخ: الحاجز بین الشیئین‏» یعنى «برزخ حائل بین دو شى‏ء است‏»، سپس روایتى از معصوم علیه السلام چنین نقل مى‏ کند: «نخاف علیکم هول البرزخ‏» پس مراد از برزخ در این روایت‏ بین دنیا و آخرت از هنگام مرگ تا رستاخیز مى‏ باشد پس کسى که مى‏ میرد، داخل برزخ مى ‏شود. این کلمه و واژه در قرآن سه بار و در سه آیه ذکر شده است: در دو آیه که یکى در سوره فرقان و دیگرى در سوره «الرحمان‏» است، واژه برزخ به معناى فاصله و حائل میان دو دریا که یکى شور است و دیگرى شیرین و به هم نمى‏ آمیزند، آمده و در آیه سوم که در سوره «مؤمنون‏» است، در معناى عالم برزخ یا فاصله میان مرگ و رستاخیز ذکر شده است.

 

آیه اول: « وَهُوَ الَّذِی مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَیْنَهُمَا بَرْزَخًا وَحِجْرًا مَّحْجُورًا ؛ او خدائى است که آب دو دریا را بهم آمیخت، دو دریایى که آب یکى از آن دو شیرین و گوارا است و آب دیگرى شور و تلخ، و میان این دو آب فاصله و حائلى قرار داد تا همیشه از هم جدا باشند و به هم نیامیزند».﴿سوره فرقان آیه 53﴾


آیه دوم: «.. و بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا یَبْغِیَانِ » «میان آن دو دریا فاصله‏ اى است که به حدود یکدیگر تجاوز نمى‏ کنند و به هم نمى‏ آمیزند».(سوره الرحمان آیه 20)

آیه سوم: « لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَکْتُ کَلَّا إِنَّهَا کَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ‏ ؛ گناهکاران گویند تا شاید به تدارک و جبران گذشته کردار نیک انجام دهم و به آن خطاب شود که هرگز چنین نخواهد شد و گناهکاران کلمه «ارجعننى‏» را که از سر حسرت بر زبان رانند و نتیجه ‏اى نگیرند، که از عقب آنها عالم برزخ است تا روزى برانگیخته شوند.(3)


غیر از این آیه، آیات دیگرى نیز در قرآن ذکر شده که از مجموع مطالب آنها استفاده مى‏ شود که عالم برزخ واسطه بین عالم دنیا و عالم آخرت است از جمله آنها:

« وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ ؛ (اى پیامبر) هرگز گمان مبر کسانى که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‏ا ند و نزد پروردگارشان (در عالم برزخ) روزى داده مى‏ شوند».(4)

در آیه 171 سوره آل عمران مى فرماید: «و از نعمت‏ خدا و فضل او (نسبت‏ به خودشان در عالم برزخ) مسرورند و (مى‏ بینند که) خداوند پاداش مؤمنان را ضایع نمى‏ کند (نه پاداش شهیدان و نه پاداش مجاهدان را که شهید شدند)».


« یُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَفِی الآخِرَةِ وَیُضِلُّ اللّهُ الظَّالِمِینَ وَیَفْعَلُ اللّهُ مَا یَشَاءُ ... خداوند کسانى را که ایمان آوردند، به خاطر گفتار و اعتقاد ثابتشان، استوار مى ‏دارد هم در این جهان و هم سراى دیگر (در عالم برزخ و سراى آخرت)(5).


از همه این آیات استفاده مى‏ شود که بعد از مرگ، عالم برزخ است تا روزى که مبعوث شوند و این برزخ عالم قیامت نیست‏ یعنى انسان پس از مرگ بلافاصله به روز قیامت منتقل نمى ‏شود.

 

شخصى به امام صادق علیه السلام عرض کرد: چه مى‏ فرمایید در آیه « النَّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْهَا غُدُوًّا وَعَشِیًّا ...» (6). «آتش است که هر صبح و شام که آنان بر آن عرضه مى ‏شوند؟» فرمود: «دیگران چه مى‏ گویند؟» عرض کرد: «مى‏ گویند آن آتش جهنم جاوید (آخرت) است و گویند که بین صبح و شام عذابى نباشد». فرمود: «پس اینها خوشبخت‏ اند «که بخشى از روز را در آسایش بسر مى‏ برند». عرض کرد: «پس چگونه است؟» فرمود: «این، در دنیا است که مربوط به عالم برزخ است. و اما جهنم جاوید محتواى این آیه است: «... وَیَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ ؛ روزى که قیامت‏ برپا شود (مى‏ فرماید:) آل فرعون را در سخت‏ترین عذاب ها وارد کنید» (7).


در احادیث معتبر از پیامبر و ائمه سلام الله علیهم اجمعین در توضیح عالم برزخ چنین وارد شده است: « البرزخ هو امر بین امرین و هو الثواب و العقاب بین الدنیا و الآخرة و هو قول الصادق علیه السلام و الله ما اخاف علیکم الا البرزخ‏ ؛ برزخ همان امر بین دو امر ثواب و عقاب بین دنیا و آخرت است و آن قول امام صادق علیه السلام است که مى‏ فرماید: «به خدا سوگند من بر شما (شیعیان) نمى ‏ترسم جز از مرحله برزخ بین دنیا و آخرت‏»(8).

 

در مورد آیه «...وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ...» امام صادق علیه السلام فرمود: «هو القبر و ان لهم فیه لمعیشة ضنکا و الله ان القبر لروضة من ریاض الجنة او حفرة من حفر النار؛ مراد از برزخ همان قبر مى‏ باشد و البته براى کافران هر آینه زندگى سختى در آنجا مى ‏باشد به خدا سوگند که قبر هر آینه باغى از باغ هاى بهشتى (براى مؤمنین) و یاحفره ‏اى از حفره‏ هاى آتش جهنم (براى کافران و..). مى ‏باشد (9).


از اینرو امام صادق علیه السلام خطاب به شیعیان آن زمان مى‏ فرماید: « والله اتخوف علیکم فی البرزخ. قلت ما البرزخ؟ فقال: القبر منذ حین موته الى یوم القیامة‏؛ من بر شما (شیعیان) در عالم برزخ مى‏ ترسم، راوى مى‏ گوید: من به امام صادق علیه السلام گفتم که عالم برزخ کجا است؟ فرمود: قبر است، زندگى در آن از زمان مرگ تا روز رستاخیز ادامه دارد».


امام صادق علیه السلام به جمعى از شیعیان خود فرمود: به خدا قسم که تنها خطرى که من بر شما احساس مى کنم، برزخ است و چون قیامت‏ شود و کار به دست ما برسد، ما بر کار شما از خودمان اولویت داریم (10).

 

از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت‏ شده است که فرمود: «ارواح مؤمنان عالم در برزخ به کنار چشمه‏ اى از بهشت‏ به نام «سلمى‏» زندگى مى‏ کنند (11).

 

«ابوبصیر» مى‏ گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم ارواح مؤمنین پس از مرگ در چه وضعند؟ فرمود: «در برزخ در میان غرفه‏ هایى از بهشت‏ بسر مى‏ برند، از خوراک بهشتى مى ‏خورند و از آب آن مى ‏نوشند و منتظر انجاز وعده پروردگار خود هستند» (12).

 

پس عالم برزخ حائل بین دو شى‏ء یعنى مابین دنیا و آخرت از هنگام مرگ تا روز بعثت است پس کسى که مى‏ میرد، داخل برزخ مى‏ شود که واسطه و حائل بین دنیا و آخرت است (13).

 


پى‏ نوشت ها:

  • 1) متوفاى 1085ه ق
  • 2) ج‏2، ص 430
  • 3) مؤمنون، 100 - دائرة‏المعارف تشیع، ج‏3، ص 176، بنیاد خیریه فرهنگى شط سال 1371ش.
  • 4) آل عمران، 169
  • 5) ابراهیم، 27
  • 6) مؤمن، 46
  • 7) همان
  • 8) تفسیر نورالثقلین: ج‏3، ص 553 - تفسیر على بن ابراهیم - بحارالانوار، ج‏6، ص 214
  • 9) بحارالانوار: ج‏6، ص 218
  • 10) معارف و معاریف، ج‏1، ص 378 و 379 تالیف سید مصطفى دشتى
  • 11) بحارالانوار: ج‏6، ص 61 و 82
  • 12) بحارالانوار: ج‏6، ص 61 - 82
  • 13) قاموس نهج‏البلاغه، تالیف محمد على ترقى، ج 1، ص 137

جام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">